Van Lanschot Kempen: ruim € 98 miljoen nettowinst in 2019

20 februari 2020

Karl Guha, bestuursvoorzitter: ‘We zijn trots op wat we bereikt hebben in 2019. De nettowinst is met € 18,1 miljoen gestegen naar € 98,4 miljoen. Dankzij kostenbesparende maatregelen zijn de bedrijfslasten gedaald naar € 384,1 miljoen en is het kostenniveau binnen de afgegeven kostendoelstelling van € 390 miljoen gebleven. Onze client assets zijn fors gestegen naar € 102,0 miljard mede dankzij een netto-instroom van assets under management (AuM) binnen zowel Asset Management als Private Banking. Door onze sterke kapitaalpositie hebben we opnieuw een bijzondere kapitaaluitkering van € 1,50 per aandeel gedaan in december. Het strategisch investeringsprogramma is met het bereiken van de laatste mijlpaal, de migratie naar het nieuwe platform voor betalingsverkeer, volgens schema voltooid.’

De hoofdpunten in het kort:

• Nettowinst stijgt aanzienlijk naar € 98,4 miljoen (2018: € 80,3 miljoen). Onderliggend nettoresultaat stijgt naar € 108,8 miljoen (2018: € 103,0 miljoen)
  • Bedrijfslasten dalen met 3% naar € 384,1 miljoen en blijven binnen de doelstelling voor 2019 van € 390 miljoen
  • Client assets stijgen met 26% naar € 102,0 miljard, AuM nemen toe met 31% naar € 87,7 miljard ook dankzij € 9,9 miljard netto-instroom
  • CET 1-ratio stijgt naar 23,8% (2018: 21,1%)
  • Dividendvoorstel van € 1,45 per aandeel (2018: € 1,45 per aandeel)

Lees het persbericht