Van Lanschot Kempen: ruim € 83 miljoen nettowinst en voorstel kapitaalteruggave

Van Lanschot Kempen heeft op 27 augustus de cijfers over de eerste helft van 2019 gepresenteerd.

Karl Guha, bestuursvoorzitter: ‘Ons nettoresultaat over het eerste halfjaar is aanzienlijk hoger dan vorig jaar. Dit is te danken aan de boekwinsten op de verkoop van onze deelneming in AIO II (€ 36,0 miljoen netto) en de verkoop van ons belang in VLC & Partners (€ 16,1 miljoen netto). Wanneer we de resultaten van deze deelnemingen buiten beschouwing laten, ligt het nettoresultaat in lijn met vorig jaar. De kapitaalratio is verder versterkt naar 22,7% en deze ruime kapitaalpositie stelt ons in staat om onze aandeelhouders een kapitaalteruggave voor te stellen van € 1,50 per aandeel.'

De hoofdpunten in het kort.

• Nettowinst van € 83,6 miljoen (H1 2018: € 39,3 miljoen) is aanzienlijk hoger dankzij de boekwinsten op de verkoop van twee deelnemingen
  • Onderliggend nettoresultaat bedraagt € 92,5 miljoen (H1 2018: € 47,2 miljoen)
  • Client assets stijgen met 20% naar € 97,3 miljard en AuM nemen toe met 23% naar € 82,6 miljard, dankzij € 8,7 miljard netto-instroom en € 6,9 miljard positieve koerseffecten
  • Fully loaded CET 1-ratio stijgt naar 22,7% (2018: 21,4%)