Kempen European Private Equity Fund verwerft belang in Avion Group

17 juli 2019

Sven Smeets, Co-Head Kempen Private Markets: ‘Avion is een prachtig Nederlands bedrijf met een sterke marktpositie en een indrukwekkend groeipotentieel. Het bedrijf past perfect bij de focus die we bij Kempen voor onze klanten hebben; investeringen in stabiele, kleine en middelgrote ondernemingen die marktleider zijn in hun eigen nichesegment.’

Avion heeft als doel om de verdere internationale uitbreidingsplannen te financieren middels de kapitaalsinvestering van het Kempen European Private Equity Fund. De investering is een samenwerking met 5Square, een Nederlandse investeringsmaatschappij. 5Square ondersteunt Avion als lead-investor al langere tijd zowel financieel als strategisch in de verdere ontwikkeling.

Sven Smeets: ‘We hebben veel vertrouwen in het managementteam van Avion dat verder zal bouwen aan het succes van het bedrijf. En wij zien uit naar een mooie samenwerking met 5Square en het managementteam in de komende jaren.’

Marvin de Jong, Director Kempen Private Markets voegt hieraan toe; ‘De Airbus A320-simulator van Avion is aanzienlijk lichter in vergelijking met concurrerende simulatoren en dit verlaagt het energieverbruik aanzienlijk ten opzichte van de simulatoren van toonaangevende concurrenten. Bovendien er is geen ingewikkelde infrastructuur voor Avions simulatoren nodig wat betreft behuizing en ook is er geen extra verzwaarde betonnen vloer nodig*. Het modulair ontwerp zorgt voor een snelle installatie, efficiënter onderhoud en eenvoudig transport (‘plug and play’). Mede dankzij onze investering kan Avion zich richten op de verdere ontwikkeling van haar simulatoren voor de Airbus A320neo (new engine option), één van de meest brandstofefficiënte toestellen die momenteel beschikbaar is in de markt.’

Avion staat onder leiding van Erik Varwijk, die voorheen 26 jaar bij Air France-KLM werkte, waar hij onder andere statutair directeur en member van de managing board van KLM was. Na zijn vertrek bij KLM was Erik commercieel directeur bij de Britse luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic. Erik Varwijk: ‘Met Kempen en 5Square hebben we twee professionele investeringspartners aan boord die ons kunnen helpen in het realiseren van onze groeidoelstellingen. Beide partijen ondersteunen professioneel ondernemerschap. We kijken uit naar onze toekomstige samenwerking.’

Remco van den Heuvel, managing partner van meerderheidsaandeelhouder 5square: ‘We zijn blij dat we het Kempen European Private Equity Fund kunnen verwelkomen als aandeelhouder van Avion. Dit versterkt de financiële positie van Avion en stelt het bedrijf in staat om de internationale expansie te versnellen.’

Over Avion Group

Avion Group is een Nederlandse ontwikkelaar en producent van hightech full motion vliegsimulatoren. Avion is gevestigd in Nieuw-Vennep en heeft circa 25 medewerkers*.

Meer over het KEMPEN PRIVATE EQUITY FUND

Kempen European Private Equity Fund (het “Subfonds”) is een subfonds van het Kempen Alternative Markets Fund SICAV-RAIF (het “Fonds”), gevestigd in Luxemburg. Kempen Capital Management N.V. (KCM) is de beheerder van het Fonds. KCM heeft een vergunning als beheerder en staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten. Het Subfonds is geregistreerd onder de vergunning van het Fonds bij de Autoriteit Financiële Markten.

Deze informatie biedt onvoldoende basis voor een beleggingsbeslissing. Lees daarom het prospectus. Deze is verkrijgbaar via de website van KCM (www.kempen.nl/beleggingsfondsen). Het Subfonds is in een beperkt aantal landen geregistreerd voor aanbieding. Op de website zijn de landen te vinden waar het Subfonds geregistreerd is. De waarde van uw belegging kan fluctueren. Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Het Fonds is een closed-end beleggingsfonds en is alleen beschikbaar voor professionele beleggers.

* Genoemde details zijn per 30 juni 2019, betreffen een indicatie en zijn afkomstig van Avion Group B.V.